onsdag 4 november 2009

Nyss hemkommen från ladugården

Det här är första dagen som allting börjar kännas okej och jag kan andas normalt igen. Igår tänkte jag ut en handlingsplan som begränsar min lappsjuka till viss del, och jag har även pratat med min chef om ev. möjligheter att kunna komma tillbaka till jobbet om det är vad jag kommer fram till att jag vill göra. När jag väl insåg att det finns en väg tillbaka släppte en stor del av all ångest, och jag fick möjlighet att fokusera på alla trevligheter som trots allt finns här. Jag har även övervägt möjligheten att plugga resten av kursen på distans då majoriteten av klassen ändå gör det, och har mailat Lina som bor i min lägenhet för att höra hur hon ställer sig till detta. Som det känns nu kommer jag absolut att ge det fram till jul - annars hade jag givit upp utan att kämpa - men jag tror inte att jag kommer vilja stanna kvar efter det.

Idag har jag haft min första dag i ladugården och mjölkat kossorna. :-) Inledde med att mata dem, sedan mocka lite, och efter det dags för att mjölka dem. Detta görs genom att fästa sugproppar på spenarna och koppla in en maskin till et aggregat som finns uppsatt på ledningar som går ovanför kossornas huvuden. Därefter mjölkar man varje ko för sig, diskar iordning all anordning, och sedan ger man mat till kalvarna. Min favoritdel av alltihopa var just att mata kalvarna - de är så små och skriker, och det är helt fantastiskt att få ge dem mat i en liten hink med napp på. :-) Jag fick även mata den lilla rädda kalven vars namn jag nu har glömt bort (fy på mig! Rosa...?) som inte var van vid att få mjölk, så istället för att hänga upp hennes hink fick jag gå runt med den en stund och truga. Otroligt charmiga små djur. :-)

Avslutade med att gosa lite med stallkatterna (typ 12-13 st....) och dricka kaffe med bonden Anders hemma i deras kök. Hans fru Marianne var förbi en sväng och hälsade, och henne har jag sett tidigare på skolan då hon arbetar som lärare där.

Gården i sig ligger en bit norr om skolan, så det är en välbekant väg att köra. Jag hade världens problem med att hitta då det inte finns skyltat någonstans (det är ju alldeles för små gårdar - jag gjorde ett tafatt försök med gps:en men insåg till slut att tanken ju är löjeväckande... :D), men till slut hittade jag fram.

Nu är det uppehåll i tre timmar till, sedan ska jag tillbaka för pass 2 14.30 till 18.00. Under tiden däremellan ska jag bege mig ut en vända på stan och upptäcka den, nu när jag inte är paralyserad av skräck och faktiskt har en chans att ta till mig av det. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar