måndag 7 december 2009

Weee - måndag! :D

Då var det måndag igen, meaning en ny dag i skolan. Det är ett rasande tempo just nu - papper lämnas i högar och lärarna förklarar stressat att det här hinner de inte gå igenom, det kan vi göra hemma. Jag tar dock det hela med ro och pluggar på det jag kan och orkar ta in. Mer än så kan jag inte göra. Just nu är det kalvars foderstater och uppfödning av kvigor som gäller mest. Det är spännande, så I don´t mind att plugga lite extra då.

Annars var jag med om en ganska intressant konversation i skolan idag. Vi har förmiddagsfika (som alltid klockan tio - kaffe och macka med ost och marmelad) och diskuterar filmen Tomten Är Far Till Alla Barnen. Jag påpekar att Anders Ekborg är ju helt fantastisk, varpå jag får till svar av en kille i klassen att "Dan Ekborg sjunger ju mycket bättre".
Jag blir knäpptyst. Att kritisera Anders Ekborg är för mig ungefär som att svära i kyrkan. Att säga att Dan är en bättre sångare, ja, det är helt oacceptabelt! Så jag säger långsamt att "Nej, Anders är betydligt bättre. Han har gått vid operahögskolan. Och han..."
"Jo, men Dan är ändå bättre" säger killen ifråga och tar en tugga på sin macka.
"Ojdå, där smalnade hennes ögon av rejält!" säger Christian och backar dramatiskt ut stolen. "Det är nog bäst att passa sig!" med ett fniss.
"Alltså, du kan inte ens jämföra dem två!" börjar jag argumentera, men inser snart att han förmodligen inte vet vem som är vem ändå, och avslutar med "Gör mig en tjänst och kolla på Chess".
Bönder, som Hampus skulle ha sagt... :-)

Annars har jag ägnat dagen åt en del observationer. Lite senare i matsalen, under lunchen (kalops med potatis och stort salladsbord, mums!) diskuterar jag dejting med en av damerna som bor längst ut på landet. Jag vet egentligen inget om henne förutom just att hon bor på landet och att hon tycker om hästar, så jag tänkte att jag gör ett försök att prata lite djupare än så. Och hon berättar att hon skilde sig från sin man för fyra år sedan. Och började dejta grannen som skilde sig från sin fru i samma veva - för det var ju rätt passande och de hade ju kul ihop.
Slutsats - det där med att vara kräsen när det kommer till dejting är helt klart ett storstadsfenomen. Jag är fascinerad. Och lite förskräckt. Men mest fascinerad.

Helgen har jag tillbringat med att i lugn och ro konstatera att jag missar årets största utekväll som Toby pratat om sedan en månad tillbaka. Nja, det är inte helt sant, nog var jag rejält avis där ett tag, men jag har processat mig själv till att lugna ner mig. :-) Fredagen tillbringades med att äta räkmacka och kolla på Ally McBeal, samt gosa lite med katterna. Lördagen tog jag det bara lugnt - gick ut på en promenad på kvällen för att beundra julskyltningen i Skara, köpte en pizza på vägen hem, och kikade på ytterligare lite mer Ally McBeal.
På söndagen åkte jag buss till Göteborg och mötte upp Lars, som jag skrivit till på facebook sedan i sensomras. Han visade mig runt i stan, och vi gick på julmarknad på Liseberg. Otroligt mysigt att traska runt bland 5 miljoner tända lampor, försäljning av allt mellan himmel och jord (själv köpte jag kaffe med apelsin och chokladsmak), åka rulltrappa under stjärnhimmel i brist på "riktiga" åkattraktioner, äta karamelläpple och sedan sjunga julallsång till Lotta Engberg, Fredrik Kempe och Sofia Källgren. Det var en riktig toppendag, men otroligt mycket julkänsla. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar